تفاوت داکت و ترانکینگ (ترانک) چیست؟

به گزارش بازرگانیخبرگزاری مهر، سیم و کابل‌های فراوان در ساختمان‌های مسکونی، اداری و صنعتی علاوه بر ایجاد فضایی نامرتب و ظاهری ناپسند برای ساکنین ساختمان، خطر آفرین نیز هستند چراکه با برخورد افراد و اشیا به سیم و کابل‌های استفاده شده در سیستم برقی ساختمان، احتمال آسیب به سیستم شبکه و همینطور برق گرفتگی وجود دارد. برای نظم دهی به سیم و کابل‌های فضا و همینطور محافظت از آنها، از ابزارهایی به نام داکت و ترانکینگ استفاده می‌شود. اما این دو ابزار باهم تفاوت‌های عمده دارند و هرکدام کاربردهای خاصی دارند و به اشتباه در میان مردم به یک مفهوم در نظر گرفته می‌شوند. در این مطلب قصد داریمتفاوت داکت و ترانک را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید …!

معرفی مختصر داکت و ترانکینگ

داکت

داکت یک کانال پلاستیکی درب دار است که کاربرد اصلی آن انتقال و محافظت از کابل‌های ساختمانی و صنعتی در منازل، کارخانه‌ها و شرکت‌ها است. در حالت کلی می‌توان گفت که داکت برای هدایت، محافظت و سازمان‌دهی کابل‌ها و سیم‌های الکتریکی استفاده می‌شود. این محصول در اندازه‌ها وابعاد مختلف تولید می‌شود که متناسب با حجم کابل مورد استفاده می‌توان یکی از اندازه‌ها را انتخاب کرد. به عنوان مثالداکت نیم گرد، داکت دیواری و انواع طرح و رنگ‌ها از تنوع محصولات داکت به شمار می‌آید. از مهم‌ترین ویژگی‌های داکت این است که در دو نوع سفت و قابل‌انعطاف و در عین حال در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف تولید می‌شوند. به سادگی نصب می‌شوند، با پوشش دادن سیم‌های درهم تنیده موجب نظم محیط می‌شوند و گروه‌بندی سیم‌ها برای انتقال و محافظت از آنها را آسان می‌کنند.

ترانکینگ

ترانکینگ مجموعه‌ای از محفظه‌های دربسته، کانال‌ها و اجزایی است که به منظور سیم کشی (کابل کشی) برق، شبکه‌های کامپیوتری، تلفن سانترال و … به کار می‌رود. مسیر و فضای به وجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب بودن کابل‌ها می‌گردد و کابل‌ها را در برابر صدمات فیزیکی محافظت می‌کند. ترانکینگ، جایگزین روش‌های سنتی سیم کشی شده است که غیر قابل انعطاف بودند، اجرای سیم کشی دشوار بود و به سختی می‌توانستیم آن‌ها را گسترش یا تغییر دهیم. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه‌ها جهت پیاده سازی شبکه‌های ساختار یافته می‌باشد. جنس ترانکینگ از PVC قوی و در بعضی از انواع آن ABS می‌باشد که در برابر حریق و آب نیز مقاوم است.

وجه تمایز داکت و ترانکینگ در چیست؟

عموم مردم ابزاری را که برای پوشاندن سیم و کابل و نظم دهی به آنها می‌شناسند داکت است و در اغلب اوقات ابزارهای داکت و ترانکینگ معادل هم و به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که این دو ابزار هرچند کاربرد مشترک دارند اما متفاوت هستند. وجه تمایز این دو چیست؟ موضوعی که ترانکینگ را از داکت متمایز می‌کند ابعاد بزرگ‌تر و ماژولار بودن آن است. فضای بیشتری که ترانکینگ در اختیار شما قرار می‌دهد مدیریت و توزیع کابل‌های شبکه، برق و تلفن در حجم‌های بالا را میسر می‌سازد، امکانی که در داکت ها به دلیل سایزبندی کوچک‌تر وجود ندارد. ماژولار بودن ترانکینگ به شما کمک می‌کند تا با جاسازی مستقیم انواع کلید و پریزهای موردنیاز مثل پریز شبکه، پریز تلفن یا پریز برق در داخل ترانکینگ، کابل‌کشی خود را منظم و یکپارچه کنید. اما به طور کلی می‌توان داکت و ترانکینگ را از چند جهت باهم تفکیک کرد:



کاربرد داکت و ترانکینگ

داکت محفظه پلاستیکی درب دار است که سیم و کابل را در داخل خود جای می‌دهد اما قابلیت نصب کلید و پریز و همچنین قابلیت ماژولار بودن را ندارد، در صورتی که می‌توانیم بر روی ترانکینگ شبکه در طول مسیر، انواع کلید و پریز شبکه، پریز برق، آنتن و انواع کلیدهای روشنایی را نصب کنیم.

سایز و قیمت داکت و ترانک

معمولاً داکت برق در سایزهای کوچک تا متوسط و ترانک معمولاً در سایزهای بزرگ‌تر تولید می‌شود همینطور ترانک نسبت به داکت استحکام بیشتری دارد. علاوه بر آن قیمت این دو نیز متفاوت است به عنوان مثالقیمت داکت دانوب، با قیمت ترانکینگ همین برند یکسان نیست.

لوازم جانبی ترانکینگ و داکت

ترانکینگ لوازم جانبی متعددی جهت نصب و انشعاب دارد: زاویه داخلی، خارجی و تخت، ته بند یا مسدود کننده، سه راهی و انواع رابط، کادرهای ۲ ماژول تا ۱۲ ماژول و … از جمله لوازم جانبی ترانک به شمار می آیند، در صورتی که داکت های پلاستیکی، این نوع لوازم جانبی را ندارند.

پارتیشن بندی داکت و ترانکینگ

پارتیشن‌ها برای ترانک ها تعریف می‌شوند؛ در داخل هر ترانک، حفره‌ای در طول مسیر وجود دارد تا بتوان پارتیشن‌ها را بر روی آن نصب و کابل‌ها را به صورت دلخواه دسته بندی کرد، بهتر است در مسیر کابل کشی، کابل برق به صورت مجزا از کابل شبکه قرار بگیرد تا نویز یا فرکانس کابل برق موجب ایجاد اختلال در شبکه نشود.

ترانکینگ یا داکت کف خواب

نوعی از داکت ها به صورت داکت کف خواب یا داکت زمینی در دو مدل ساده و پشت چسبدار تولید و عرضه می‌شوند؛ این نوع از داکت ها داکت جهت نصب بر روی کف زمین طراحی شده و شکل هندسی آن استوانه‌ای شکل است. اما در مورد ترانکینگ باید گفت که اگرچه برای نصب ترانکینگ بر روی زمین مانعی وجود ندارد، اما این کار مرسوم نیست.

بنابراین ملاحضه فرمودید که داکت و ترانکینگ اگرچه در ظاهر کاربرد مشترکی دارند اما در واقع تفاوت‌های عمده باهم دارند. برای اینکه تشخیص دهید کدام یک از این دو ابزار پاسخ بهتری به نیاز شما می‌دهد و برای رسیدن به پاسخ سوال"داکت بخرم یا ترانکینگ" با مشاوران متخصص ما مشورت کنید. همکاران مجرب تیم الکتروپخش امین، در ساعات اداری پاسخ گوی تمام سوالات شما در حوزه انواع داکت، ترانکینگ، تابلو برق، سینی کابل و سایز تجهیزات شبکه هستند. تماس بگیرید:

۰۲۱۳۳۹۳۰۷۷۵ – ۰۲۱۳۳۹۱۲۷۰۱

این مطلب، یک خبر آگهی بوده وخبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.