پروفیل مبلی و قوطی ستونی و کاربرد آنها در صنعت

به گزارش بازرگانیخبرگزاری مهر، پروفیل‌های معمولی برای ساخت و ساز و در و پنجره استفاده زیادی دارد. پروفیل مبلی در محصولات دکوراتیو، قطعه سازی و صنایع آشپزخانه استفاده فراوانی دارد و به دلیل اینکهقیمت پروفیل مبلی از قیمت پروفیل معمولی و قوطی‌ها ارزان‌تر است به سادگی جای خود را در بازر فولاد باز کرده است.

یکی از انواع پروفیل‌های توخالی با مقاطع مربع و مستطیل می‌باشد که قوطی ستونی نامیده می‌شود. در تعریفی دیگر از قوطی‌های ستونی می‌توان گفت زمانیکه نیاز به تحمل نیرو و تنش‌های بالا باشد قوطی ستونی از بهترین گزینه هاست .

این پروفیل‌ها با استفاده از روش نورد سرد و با عبور از دستگاه رول فرمینگ و غلطک‌های سایزینگ تولید می‌شود. استفاده از نورد سرد در این روش به بهبود کیفیت سطحی و ابعاد دقیق‌تر کمک می‌کند. در مواردی که نیاز به استحکام بالایی می‌باشد، از ورق‌های نورد گرم با ضخامت حداقل ۲ میلی‌متر در تولید این پروفیل‌ها استفاده می‌شود.

قوطی‌ها با مقاطع مربع و مستطیل و با ابعاد ۹۰×۹۰ تا ۱۶۰×۱۶۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

ابعاد این محصول عموماً میان ۹۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر و در ضخامت‌های ۱ تا ۶ میلی‌متر موجود و در دو طول شش متر و دوازده متر به بازار عرضه می‌شوند.

در صنایعی که ضخامت‌های پایین‌تری موردنیاز می‌باشد، از پروفیل سبک یا پروفیل مبلی استفاده می‌شود.

کاربرد قوطی ستونی

صنعت خودروسازی و حمل و نقل عمومی (ساخت شاسی و اتاق ماشین آلات سبک و سنگین، انواع تریلرها، انواع یدک کش‌ها، انواع استراکچرها و سازه‌ها، انواع چرخ‌های دستی و برقی، انواع باربندها، ساخت انواع ماشین آلات و جرثقیل‌ها)

تولید لوازم پزشکی (انواع تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات حمل بیمار، تجهیزات آزمایشگاهی)

تولید لوازم آموزشی (انواع میز و صندلی فلزی، انواع میزهای تحریر و نیمکت‌ها، انواع تجهیزات آزمایشگاهی) تولید لوازم خانگی (انواع تخت خواب‌های فلزی، انواع زیرپایه ها ، انواع سرویس‌های غذاخوری فلزی، انواع مبلمان فلزی، انواع جالباسی‌ها، انواع قفسه‌های فلزی)

عمران و ساختمان سازی (انواع ستون و پل و خرپا ، نمای بیرونی برج‌ها و ساختمانها ، ساخت پایه‌های اسکله‌ها و بنادر، ساخت سوله، ساخت انواع ماشین آلات ماسه شویی ، درب و پنچره ، تبلیغاتی و راهنمایی درون شهری و برون شهری)

تولید لوازم ورزشی و تفریحی (تجهیزات بدن سازی پارک‌ها، ایستگاه‌های سلامت، باشگاه‌های ورزشی، شهر بازی‌ها، ساخت میزوصندلی ها ، آلاچیق‌ها و سایه بانها ، در ساخت مجتمع‌های تفریحی و تالارها)

مصارف عمومی مانند ساخت انواع حفاظ‌ها برای اطراف پارک‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی، بانک‌ها، مناطق مسکونی، مزارع و باغ‌ها

خصوصیات و ویژگی‌های پروفیل صنعتی:

مقاومت خمشی و پیچشی بالا

جوش پذیری عالی

سختی سطحی

قیمت مناسب







قیمت قوطی ستونی

قیمت قوطی ستونی برحسب واحد وزن (کیلوگرم) اعلام می‌شود و با احتساب قیمت جهانی ورق نورد گرم، قیمت ارز، تعرفه گمرکی، هزینه انرژی کارخانه‌ها و … محاسبه می‌شود.

انواع قوطی ستونی

قوطی ستونی از نوع ساختاری و نوع کاربرد در دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید می‌شود این دو محصول از لحاط ضخامت با لحاظ متفاوت هستند.

ستونی ساختمانی

این نوع پروفیل از ورق سیاه تولید شده و در ساختمان سازی به وفور از آن استفاده می‌شود. مقطع ستونی ساختمانی مربع است و معمولاً ابعاد آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و ضخامت آن از ۲ تا ۶ میلی‌متر متغییر می‌باشد. این محصول بیشتر در ساخت اسکلت فلزی بزرگ، ستون ساختمان‌ها و … کاربرد دارد.

ستونی صنعتی

ستونی صنعتی نیز از پرکاربرترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان سازی است. این محصول دارای ضخامت ۶ میلی‌متر به بالا و طول ۱۲ متر است. عموماً در ساخت سوله، کارگاه‌ها و انبارها و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت قوطی ستونی وابسته به قیمت ورق سیاه یا ورق نورد گرم است، با بالا رفتن قیمت ورق قوطی ستونی گران شده و با پایین آمدن قیمت ورق نیز ارزان می‌شود.

استفاده از قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی

پروفیل با سطح مقطع باکس یا همان قوطی یکی از بهترین مقاطع برای استفاده در سازه‌ها می‌باشد. استفاده از این مقاطع زمانی توصیه می‌شود که بخواهیم نسبت به هر دو محور و جهت، ممان اینرسی بالایی داشته باشیم. مقطع I برای تیرها مناسب‌تر از استفاده از آنها برای ستون‌ها می‌باشند و شکل مقطع قوطی برای ستون‌ها بهتر است.



محدودیت استفاده از قوطی در ساختمان‌های چند طبقه

استفاده از قوطی ستونی در ستون ساختمان‌های چند طبقه درست نیست زیرا محل اتصال تیر به ستون نیاز به تقویت دارد و این کار را در مقطع قوطی به دلیل عدم دسترسی به داخل مقطع نمی‌توان انجام داد. چرا که به دلیل تغییر شکل مقطع آن در هنگام زلزله مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد.

تنها در صورتی که این محصولات نورد شوند و تقویت‌هایی بر روی آنها صورت گیرد قابل استفاده در ستون ساختمان‌ها می‌باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده وخبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.